Jeg vil ikke i skole før jeg har lært at læse
Hvis du venter med at gøre noget, til du føler dig tryg ved det, er det som når et barn siger:
Jeg vil ikke i skole før jeg kan læse.
Det er historien med hønen og ægget om igen.
Det virker logisk og omsorgsfuldt at sige til et barn som ikke tør forskellige ting at:
Det skal du ikke tænke på – vi gør det når du er klar.
Eksponering er nøglen til at overkomme utryghed
Nøglen til at overkomme sin angst for bestemte ting eller situationer er eksponering.
Eksponering indebærer, at man udsætter sig selv for det man frygter, i modsætning til at undgå det.
Når man eksponere skal man gøre det skridt for skridt – i små skridt.
Eksponeringen skal tilrettelægges i så små skridt, at du er helt sikker på, at dit barn får succes. Men ikke i så små skridt, at dit barn slet ikke bliver udfordret.
Du kan IKKE begynde at øve et trin med dit barn, hvis dit barn er meget angst. Så skal du lave et endnu mindre trin, eller søge om mere instruktion.
En lille smule sommerfugle i mave er ok.
Lad mig give dig et eksempel:
Emilia og skrigeriet
Jeg mødte Emilia og hendes mor, da Emilia er 9 år. Hele familiens nerver er tyndslidte, for i de seneste cirka 3 år er Emilia blevet grebet af en fuldstændig sønderrivende angst, hvis ikke mor er indenfor synsvidde når de er hjemme i huset.
Det betød at Emilia begyndte at skrige af sine lungers fulde kraft, sanseløs af angst, hvis mor for eksempel gik ud med skraldespanden uden at sige det.
Situationen var i den grad uholdbar. Mor må sige til, hver gang hun går i haven / ud med skrald / ud til postkassen eller ned i kælderen.
Sommetider smutter det med at få givet Emilia besked, og det resultere hver gang i, at Emilia bliver så angst at hun bare skriger.
At lave en trappestige
Vi startede med at udarbejde en trappestige for eksponeringen. En trappestige betyder at man laver et hieraki, hvor man starter med et lille trin, dernæst et lidt større trin og sådan fortsætter man til målet er nået.
Hvis der er problemer undervejs, kan man gå et trin tilbage, eller gentage et trin.
Trappestingen skal have et konkret mål.
Mål for trappestige: Emilia er alene hjemme i 20 minutter.
Den trappestige som til sidst gjorde tricket så cirka sådan ud.
- Emilia er alene i stuen i 1 min. Hun tager tid på sin telefon. Mor er i haven.
- Emilia er alene i stuen i 2 min. Hun tager tid på sin telefon. Mor er i haven.
- Emilia er alene i stuen i 3 min. Hun tager selv tid. Mor er ude på vejen.
- Emilia er alene i stuen i 4 min. Hun tager selv tid. Mor går en lille tur, og er tilbage efter præcis 4 min.
- Emilia er alene i stuen i 5 min. Hun tager selv tid. Mor går en lille tur.
- Emila er med en veninde i stuen i 10 min. Mor går tur.
- Emila er med en veninde i stuen i 20 min. Mor går i fakta.
- Emilia er alene i 20 min. Har sin telefon. Må ringe til mor 1 gang. Mor er i fakta.
- Emilia er alene i 20 min. uden telefon. Hun må se fjernsyn imens.
En del af disse trin blev øvet flere gange om dagen.
Denne fremgangsmåde kan bruges til at eksponere på de fleste ting, som barn og forældre ønsker at lære.
- At være alene på sit værelse
- At være alene hjemme
- At falde i søvn i sit eget værelse
- At blive fortrolig med mørke
- At kunne klappe en hund
- At gå i vandet i svømmehallen
- At gå i skole selv
I tilfældet med Emilia, skulle der mange forskellige trappestiger til. Der blev lavet trappestiger, på at Emilia selv gik en tur rundt på de stille villaveje omkring huset. Først med hunden, senere uden hund.
Der blev lavet trappestiger på at gå en lille runde alene i Storcenteret mens mor drikker kaffe på Cafe’en, og senere på selv at gå ned til en veninde, på den næste sidevej.
Der blev lavet trappestiger på at sidde i bilen, mens mor smutter ind og handler.
Faldgruber ved eksponering
Det lyder meget nemt, at udarbejde en trappestige, og så begynde at udføre den – skridt for skridt.
Der er nogle faldgruber man skal være opmærksom på undervejs.
For eksempel skal man være opmærksom på, om barnet har lært, at det ikke er farligt at mor er ude af syne – eller om barnet ‘kun’ har lært at udholde adskillelsen.
Det gik kun godt, fordi at….
Vær bevidst om, om barnet tilskriver sin succes til ydre faktorer, for eksempel “Det gik kun godt, fordi det var søndag og solen skinnede”
Eller “det gik kun godt fordi jeg havde sovet godt om natten”
Eller “Det gik kun godt, fordi far var i nærheden”
I disse tilfælde, har barnet ikke fået den erkendelse, at det gik godt – fordi det ikke er farligt.
Det er vigtigt, at du forstår principperne i at udarbejde en trappestige. Hvis barnet er meget angst forud for det enkelte trin, så skal der gøres noget. Enten skal trinet brydes ned i flere små skridt, eller der er trin som skal gentages.
Eller – hvis man har lært det – så skal angsten tales ned, før man begynder på at udføre det trin på stigen.
Søg vejledning i at udarbejde en trappestige, hvis du er i tvivl, eller hvis dit barn er meget angst forud for hvert trin.
Har du brug for en trin for trin plan, for lige netop dig og dit barn?
Det får du på forløbet SuperSej Foælder.
Over 12 uger får du al den viden og de redskaber du har brug for, for at hjælpe dit barn til at overkomme usikkerheden. Fra dit eget hjem, eller fra din arbejdsplads, idet forløbet er online.
Læs alt om forløbet her. Du kan være igang med at hjælpe dit barn på den rigtige måde, om mindre end 2 minutter.